Archiwum kategorii Kolej

mar
27

Problemy polskich kolei Większość Polaków przynajmniej raz w roku wsiada do pociągu i jedzie choćby kilkanaście kilometrów. Dlatego niemal każdy wie, że polskie pociągi, dworce i cała infrastruktura kolejowa pozostawiają wiele do życzenia. Pociągi poruszają się zbyt wolno, dworce są brudne, zaniedbane i niebezpieczne. Trudno też powiedzieć, żeby składy poruszały się punktualne, zgodnie z rozkładem jazdy. Na szczęście zaczęto już modernizację naszych szklaków kolejowych. I choć nadal tylko Centralna Magistrala Kolejowa na tak długim odcinku jest przystosowana do prędkości 160 km/h, to sukcesywnie pojawiają się nowe odcinki, na których pociągi mkną z taką prędkością. Powoli modernizowany jest tabor – wagony, elektryczne zespoły trakcyjne, autobusy szynowe, czy wręcz całe pociągi. Taki właśnie nowoczesny skład jeździ już między Warszawą a Łodzią. Oczywiście problemem naszych kolei jest nieustający brak pieniędzy. Dlatego wszystko dzieje się zbyt wolno, a efekty wciąż są mało zauważalne. Ukończenie linii dużych prędkości, łączącej największe polskie miasta, planowane jest dopiero na 2030 rok. A problem lokalnych linii cały czas nie jest rozwiązany.

mar
22

Kolej a ekologia Nasze drogi są niesamowicie zatłoczone. Korki i wypadki to nasza szara codzienność. A tak ogromne natężenie ruchu samochodowego ma katastrofalny wpływ na stan środowiska naturalnego. Tym bardziej dziwi fakt, że tak często zapomina się jak bardzo ekologicznym środkiem transportu są koleje. Spora większość współczesnych pociągów napędzana jest energią elektryczne. Silniki elektryczne stosowane w lokomotywach nie emitują żadnych zanieczyszczeń. Jednie środowisko cierpi przy wytwarzaniu energii elektrycznej (w elektrowniach). Przy wybudowaniu elektrowni atomowej czy stosowaniu technologii pomniejszających emisję szkodliwych substancji przez elektrownie węglowe, problem ten będzie się zmniejszał. Jednakże nawet obecnie nie jest to tak duże jak emisja szkodliwych substancji przez duże samochody. Owszem, wiele pociągów prowadzonych jest przez lokomotywy spalinowe. Jednak jeden taki pojazd, może za jednym zamachem pociągnąć pociąg, w którym jedzie bardzo dużo ludzi lub przewożonych jest bardzo wiele towarów. Zanieczyszczanie środowiska przez spalinówki jest więc znacznie mniejsze niż przez tiry czy autobusy zasilane ropą.

mar
13

Niepełnosprawni na kolei Normalnie nie zastanawiamy się ile przeszkód na kolei spotykają osoby niepełnosprawne. A podróżowanie pociągami przez niepełnosprawnych może stać się prawdziwą katorgą. Stosunkowo najłatwiejsze jest dotarcie na dworzec. Później zaczynają się schody – dosłownie i w przenośni. Na próżno szukać na polskich dworcach wind czy ruchomych taśm. Znajdują się takowe jedynie na kilku dworcach. Na pozostałych dotarcie przez osobę niepełnosprawną ruchowo na odpowiedni peron może okazać się nie lada wyczynem. Na pewno nie będzie możliwe bez pomocy osób trzecich. Jak uda się wreszcie znaleźć na peronie, to problemem będzie wejść do wagonu. Schody w bardzo dużej większości pojazdów szynowych są strome i wysokie. W dodatku nierzadko wejścia do wagonów i przejścia w środku są zbyt wąskie, by zmieścił się w nich wózek inwalidzki. A specjalnie wydzielonych i przystosowanych wagonów lub przedziałów dla niepełnosprawnych się na PKP nie uświadczy. Na szczęście nowo produkowane wagony mają szersze wejścia, a te najlepsze odpowiednie platformy, ułatwiające wsiadanie osobom na wózkach. Oby w dobie inwestycji, które są realizowane w tej chwili w Polsce, nie zabrakło udogodnień dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

gru
31

Wpływ kolei na historię i ludzi Kiedy w XIX wieku zaczęto budować pierwsze kolejowe, świat zaczął się bardzo szybko zmieniać. Możliwość podróżowania na dalekie odległości ze stosunkową dużą prędkością było tej pory niemożliwe. I choć pojazdy poruszające się po specjalnych torach znane były już w starożytności, to dopiero z początkiem dziewiętnastego stulecia na świecie pojawiły się takie pojazdy i takie rozwiązania techniczne, które oczywiście modyfikowane, pojawiają się po dziś dzień. Wzrost prędkości, ogromna masa pociągów, ich groźny wygląd miał wpływ także na psychikę ludzi. W wielu pojawiające się tuż obok ich osiedli i domów żelazne potwory budziły prawdziwy lęk. Huk, obłoki pary, pęd powietrza kojarzyły pociągi z duchami ciemności, z destrukcyjnym pędem ku potępieniu. Tym bardziej, że świat w tamtym czasie dzięki wynalazkom i rozwojowi przemysłu zaczął się wręcz rewolucyjnie zmieniać. Była oczywiście też grupa, której ta moc stała się symbolem nowoczesności, rozwoju. Fascynowała, budziła podziw i dawała nadzieję na lepszą przyszłość. Dziś koleje nie budzą na pewno w nikim takich emocji. Ale śmiało można przyznać, iż nadal w podróżowaniu pociągami jest coś romantycznego i magicznego.